Hur vänstern gick in i SD:s fälla

Helt plötsligt igår noterade jag hur bolaget för kollektivtrafik i Stockholm, SL, började utgöra en stor del av mitt twitterflöde. Då jag själv inte bor i Stockholm, och således ytterst sällan (det var, om jag inte minns fel, faktiskt ungefär 8 år sen senaste gången) utnyttjar dess tjänster fann jag det lite konstigt.

Tydligen berodde det på att Sverigedemokraterna i en (1) tunnelbanestation, hade en annons där de för utländska turister ”bad om ursäkt” för förekomsten av romska tiggare från länder som Rumänien och Bulgarien i Sverige. Nu, for the record, jag delar inte SD:s syn att tiggande ska förbjudas, förutsatt att de bara tigger, inte får bidrag från stat eller kommuner och att de respekterar privat egendom. Det är ingen trevlig syn, men det är nog värst för de själva.

Poängen är dock att om inte vänsteraktivister skapat stor hysteri kring det hela, hade ytterst få svenskar hört talats om SD:s annons. Trots allt bor fortfarande mer än tre fjärdedelar av Sveriges befolkning utanför Stockholms län, och även en betydande del av de som bor där använder inte SL:s tjänster. Och då det tydligen dessutom bara förekom vid en station så hade inte ens de flesta av de som använder SL:s tjänster uppmärksammat det om det inte varit för vänsterns hysteri.

Så Sveriges vänsteraktivister får nu gratulera sig till att vara ”nyttiga idioter” i SD:s tjänst.

Kommentera

